بیماری عجله؛ تحسین دیگران در ازای تخریب جسم و روان

بیماری عجله چیست؟

بیماری عجله (Hurry sickness) ترکیبی از اضطراب و بی‌قراری است و اغلب با احساس مستمر فوریت همراه است. علائم آن شامل سطوح بالای استرس، کاهش کیفیت کار، خستگی و در نهایت مشکلات جدی سلامتی می‌باشد. افراد دچار این اختلال اغلب تمایل دارند حداکثر میزان کار را در هر لحظه انجام دهند. این فوریت زمانی تا حدی به تنوع روزافزون تکنولوژی‌هایی که برای آسان‌تر کردن زندگی طراحی شده‌اند مربوط می‌شود:

  • با ابزارهای بسیار زیادی که به شما در انجام کارها کمک می‌کند، زمان زیادی برای انجام کارهای اضافی دارید (اما احساس می‌کنید وقت کافی نیست).
  • شما یک لپ‌تاپ و یک گوشی هوشمند دارید، بنابراین می‌توانید در هر زمان به ایمیل‌های کاری پاسخ دهید (اما حس می‌کنید دیر خواهد شد).
  • آیا تکمیل یک روز کاری کامل، پختن غذا، ورزش، انجام کارهای خانه، ارتباط با عزیزان و همچنین اختصاص ۷ یا ۸ ساعت به یک استراحت شبانه، نباید آسان باشد؟ (در نگاه اول آسان است اما وقتی حساب کنید، مطمئناً عددی زیر 24 ساعت نخواهید داشت).

بیماری عجله، اختلال یا ویژگی مثبت؟

هرچه بیشتر از شما انتظار برود، در صدد انجام کارهای بیشتری برمی‌آیید. در نتیجه وقت شما برای انجام کارهایی که ضروری هستند تنگ می‌شود. بیماری عجله از نگاه دیگران شما را فردی فعال و مشغول جلوه می‌دهد. حتی ممکن است شاهد تحسین دیگران باشید. با این حال، عجله در زندگی می‌تواند بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارد و باعث شود شما نتوانید توجه خود را به افراد و چیزهایی که بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهید، اختصاص دهید.

در چه صورت به بیماری عجله شک کنیم؟

  • در حین رانندگی، مکالمه تلفنی، خرید، صرف غذا یا هر فعالیت دیگری سرعت بالا دارید.
  • عجله در انجام وظایف کاری و کارهای خانه، تا جایی که گاهی اوقات مرتکب اشتباه می‌شوید و مجبور می‌شوید دوباره آن‌ها را انجام دهید.
  • مکرراً محاسبات زمان را در ذهن خود انجام می‌دهید تا ببینید آیا می‌توانید در حین کاری، کار دیگری انجام دهید یا خیر.
  • در مواجهه با تاخیر عصبانی و یا به شدت مضطرب می‌شوید.
  • به طور مداوم در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای صرفه جویی در زمان هستید.
  • بی‌وقفه فهرست کارهایتان را در ذهنتان مرور می‌کنید تا مطمئن شوید چیزی را فراموش نکرده‌اید.
  • بیماری عجله اغلب شامل یک جریان پنهانی از اضطراب است. وقتی به هر کاری که باید انجام دهید فکر می‌کنید، ممکن است احساس اضطراب کنید.

اثرات روانی بیماری عجله

  • اضطراب

این باور که برای انجام مسئولیت‌های روزانه یا دستیابی به اهداف دورتر وقت ندارید، می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. زندگی با اضطرابی که همیشه در حال جوشیدن است، معمولاً چندان خوشایند نیست. این اضطراب شما را تحت فشار قرار می‌دهد که با نادیده گرفتن میزان توانایی و خستگی، به انجام کارها ادامه دهید.

  • عدم تمرکز

همانطور که از چیزی به چیز دیگر عجله می‌کنید، ممکن است متوجه مشکل تمرکز شوید، زیرا همیشه نگران مورد بعدی در لیست خود هستید. عدم تمرکز به این معنی است که شما باید:

  1. دوباره آن کار را انجام دهید و زمان بیشتری صرف کنید.
  2. آن را همانطور که هست رها کنید، با دانستن اینکه می‌توانستید عملکرد بهتری داشته باشید.

هر یک از این موارد با اضطراب بیشتر، احساس بی‌کفایتی، شکست یا کاهش عزت نفس همراه است. همچنین ممکن است احساس تحریک‌پذیری، گناه و عذاب وجدان داشته باشید.

  • تحریک‌پذیری
  • اختلال در روابط عاطفی

اثرات فیزیکی بیماری عجله

  • اختلال خواب
  • تغییرات در اشتها
  • خستگی
  • سردرد
  • مشکلات گوارشی
  • کاهش ایمنی
  • مشکلات قلبی‌عروقی (خصوصا ابتلا به فشار خون)

راه مقابله با بیماری عجله چیست؟

پیاده‌روی

پیاده روی شما را به حرکت وا می‌دارد و به بهبود سلامت جسمانی کمک می‌کند. همچنین باعث افزایش عزت نفس و تسکین اضطراب می‌شود. حین پیاده‌روی، نفس عمیق بکشید. اگر می‌توانید 30 دقیقه پیاده روی کنید. نیم ساعت وقت گذاشتن برای کشش پاها، تنفس هوای تازه و دریافت مقداری نور خورشید می‌تواند به شما انرژی دهد و حتی خلاقیت را تقویت کند. بنابراین ممکن است با دیدی تازه و خلق‌وخوی بهتر به مسئولیت‌های خود بازگردید.

ذهن‌آگاهی

ذهن‌آگاهی، چه مدیتیشن باشد یا فقط چند نفس عمیق، به شما کمک می‌کند توجه خود را بر روی چیزهایی که در آن لحظه اتفاق می‌افتد متمرکز کنید. تلاش برای انجام چند کار در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند شما را پریشان و ناامید کند. هنگامی که آگاهی شما بر وظیفه فعلی شما متمرکز باقی می‌ماند، به جای سرگردانی در تمام کارهای دیگر، متوجه خواهید شد که کار را با کیفیت بهتری انجام می‌دهید و از نتایج خود احساس رضایت بیشتری دارید.

به نیازهای مهم رسیدگی کنید

نیازهای فیزیکی خاصی وجود دارد که به سادگی نمی‌توانید از آنها غافل شوید. مهم نیست چقدر مشغله دارید؛ بدن شما برای عملکرد صحیح به سوخت و استراحت نیاز دارد. بدون آب و غذا، خواب با کیفیت و ورزش نمی‌توانید برای مدت طولانی حداکثر توان خود را حفظ کنید. به جای انکار نیازهای ضروری بدنتان به دلیل عجله زیاد، به خودتان یادآوری کنید که توجه به بدنتان به جلوگیری از گرسنگی، خستگی و فرسودگی کمک می‌کند و ادامه کار را ممکن می‌کند.

آرامش را در اولویت قرار دهید

خواب، آب کافی، تغذیه و ورزش اصول اولیه مراقبت را تشکیل می‌دهند. سایر مولفه‌های کلیدی، از جمله آرامش، می‌توانند کیفیت زندگی را در کنار سلامت جسمانی بهبود بخشند. ایجاد تعادل بین مسئولیت‌ و فعالیت‌های مفرح، یادآوری این نکته را آسان‌تر می‌کند که همیشه نیازی به عجله ندارید. آرامش ممکن است شامل لحظات آرام تنها نشستن، یک ساعت خرید آنلاین، یک بعدازظهر با یک کتاب خوب یا صحبت طولانی با بهترین دوستتان باشد.

محدودیت‌های خود را بشناسید

افراد اغلب در چرخه عجله گیر می‌کنند زیرا برای نه گفتن مشکل دارند. وقتی مسئولیت‌های بیشتری از آنچه که به طور واقع‌بینانه از عهده آن برمی‌آیید بپذیرید، مطمئناً عجله خواهید داشت. ممکن است نگران باشید که «نه» گفتن باعث ناراحتی عزیزان یا ایجاد مشکل در محل کارتان ‌شود. اما یک نتیجه احتمالی دیگر را در نظر بگیرید: «بله» می‌گویید اما در نهایت زمانی برای انجام یک کار با کیفیت را ندارید.

دریافت پشتیبانی

رهایی از الگوهای قدیمی همیشه آسان نیست. در این زمینه یک درمانگر می‌تواند راهنمایی و پشتیبانی خوبی ارائه دهد. به خصوص زمانی که متوجه می‌شوید کارهای خطرناکی انجام می‌دهید، مانند سرعت زیاد حین رانندگی یا پرخاشگری نسبت به اطرافیان. همچنین زمانی که احساس اضطرار زمان بر اضطراب و سایر ناراحتی‌های روانی یا جسمی دامن می‌زند، درمان می‌تواند کمک کند. یک درمانگر می‌تواند تکنیک‌های تمرکز حواس و آرامش را همراه با ابزارهای دیگر برای کمک به مدیریت بیماری عجله آموزش دهد.

«بایست و گل رز را بو کن»

این جمله ممکن است کلیشه‌ای باشد اما چندان توصیه بدی نیست. زندگی با سرعتی آرام‌تر، زمان بیشتری برای لذت بردن از لحظات در اختیار شما قرار می‌دهد. شاید تصور کنیم همواره در تکاپوی انجام وظایف بودن برای آینده بهتر است. اما زندگی بدون لذت و همراه با اضطراب نمی‌تواند آینده دلچسبی برای ما رقم بزند.